Selasa, 29 Disember 2009

JIKA KAMU MEMILIKI SESEORANG TERIMALAH SEADANYA,

JANGANLAH KAMU TERLALU MENGGAGUMINYA,

DAN JANGANLAH KAMU MENGANGGAPNYA BEGITU ISTIMEWA,

ANGGAPLAH DIA MANUSIA BIASA,

APABILA SEKALI DIA MELAKUKAN KESILAPAN BUKAN MUDAH BAGI KAMU UNTUK MENERIMANYA,

SEDANGKAN JIKA KAMU MEMAAFKANNYA BOLEH JADI HUBUNGAN KAMU AKAN BERTERUSAN HINGGA KE AKHIRNYA,,,,,

laki budiman

Jadilah seorang lelaki,
Yang sentiasa mengingati mati,
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat,
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga,
Agar berputik tunas yang bakal menjaga baka yang baik,
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian.

Jadilah seorang lelaki,
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia,
Kerana dia mengimpikan syurga Allah.

cinta

Dicintai Dan Dipercayai

Selain cinta dengan rasa tanggungjawab, cinta juga perlu lengkap dengan mempercayai.

Boleh anda bayangkan hidup tanpa wujud rasa percaya pada orang lain. Tidak percaya orang lain boleh melaksanakan tanggungjawabnya. Tidak percaya orang lain boleh menyimpan rahsia. Bermacam-macam lagi. Tanpa rasa percaya, sukar untuk hidup bahagia. Asyik resah tidak menentu hala.

Justeru, mempercayai itu amat penting dalam memelihara hubungan. Mempercayai seseorang bukan sahaja membuatkan diri kita tenang, bahkan membuatkan diri orang yang dipercayai itu lebih yakin.

Soalnya ialah bagaimana untuk membuatkan diri ini dipercayai sekaligus membina kepercayaan. Kemudian, bagaimana untuk memelihara kepercayaan itu sepanjang perhubungan?

Saya kira, membina kepercayaan mengambil masa. Memulihkan kepercayaan lebih banyak mengambil masa!

Sebelum menjalin hubungan, kepercayaan boleh mula dipupuk. Syaratnya ialah dengan tidak bermuka-muka ataupun berlakon. Lihatlah pada akhlak dan ibadahnya. Andai si dia menjaga hubungannya dengan Allah dan manusia, insyaAllah, apabila bersama kelak, kepercayaan itu sudah terbina.

renungan bersama

Pada penghujung hidup ini...

akan berlangsungnya pernikahan kita dengan MAUT....

Maharnya SAKIT dan NAZAK...

Persalinannya KAPAN PUTIH...

Pelaminnya diserikan wangian GAHARU CENDANA...

Diarak dengan AZAN dan KALIMATULLAH....

Akadnya TALQIN...

Berwalikan LIANG LAHAD....

Bersaksikan NISAN...

Malam pertama bersama MUNGKAR dan NAKIR di dlm bilik

berdindingkan TANAH........

RENUNG2KANLAH.......

SESUNGGUHNYA DUNIA INI HANYA SEMENTARA..

DUNIA INI SYURGA BG ORG KAFIR DAN PENJARA BG ORG BERIMAN...

YG PENTING AKHIRAT YG KEKAL ABADI....
Rasullullah SAW bersabda:



"Akan datang atas umatku dimana ia menyukai lima perkara dan melupakan lima perkara.



1. Mereka suka kepada dunia dan melupakan Akhirat.

2. Mereka suka pada harta sehingga melupakan Hari Hisab.

3. Mereka suka pada makhluk sehingga terlupa akan Penciptanya.

4. Mereka suka berdoa tetapi lupa bertaubat

5. Mereka suka pada rumah yang besar tetapi lupa pada sempitnya Lahad.



Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman dan takut akan Allah...

lawak

Pada suatu hari ada seorang budak pintar. Umur dia dalam darjah enam. Dia memang pintar Bahasa dia pintar, Matematik dia pintar , English lagi pintar, Agama pintar juga tetapi masalahnya dia ni suka menghina orang yang kurang pintar dari dia.
Satu lagi dia suka cari kelemahan orang tak pintar yang dia tahu memang tak pintar macam dia.

Habislah dia perli orang yang tak pintar dengan kepintaran dia

Suatu hari dia ternampak beberapa orang budak dalam surau lepas solat. Dia sengaja nak men'test' dengan harapan dapat menunjukkan kepintaran dan memerli ketidakpintaran orang lain.

Budak Pintar: Hai Abu awak cuba sebut peragut dalam bahasa inggeris.
Abu: tak tahu...
Budak Pintar: Ha ha ha dalam surau
Budak Pintar: Hafiz CO2 tu apa.
Hafiz: tak tahu
Budak pintar: Karbon dioksida lah hahaha
Budak pintar: Daud, kau apa harus dilakukan jika kita bodoh
Daud: Belajar...
Budak Pintar: Betul tapi tak tepat... lebih tepat kalau korang belajar ngan aku hahaha kau tengoklah UPSR aku semua AAAAA.
Budak Pintar: Dalam kampung ni cariklah budak lebih pintar dari aku.

(seorang budak sedang khusuk berzikir ditepi surau)

Budak pintar: Hah.. tengok tu kat sana. Budak tu..

Budak pintar: Hei syeikh, awak cuba bagi soalan yang aku tak dapat jawab... kalau engko pintar

Budak yang sedang berzikir tadi bangun dan keluar dari surau sambil memanggil budak pintar tadi.

Budak yang sedang berzikir tadi berkata
"Cuba awak EJA SAYA dengan mulut TERTUTUP"

Budak Pintar: Sedaya upaya mengeja saya dalam keadaan mulut tertutup. Keluarlah bunyi bunyi sengau tak bererti

Budak budak di surau tersenyum senyum
"Kenapa ngan mamat seorang tu"
"Ntah, terlebih pintar agaknya hahahahaha"

sahabat

Nasihat yang boleh diikuti dalam membina persahabatan;

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Keenam, sahabat yang bila engkau memandangnya akan mengingatkan dirimu pada Allah S.W.T.. Maksudnya dapat mengingatkan dirimu untuk meningkatkan amalan kebaikan dan menjauhi kemungkaran.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia

renung-renungkn lh

Assalamualaikum w.b.t

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke
dunia...

Dia bertanya kepada Tuhan : "Para malaikat disini
mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya
kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya
begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat
untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga
ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain
dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk
berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu
setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan
cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang
berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa
mereka ?" "Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan
bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan
dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan
mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin
berbicara kepadaMu ?" "Malaikatmu akan mengajarkan
bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat.
Siapa yang akan melindungi saya ?" "Malaikatmu akan
melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan
mengancam jiwanya" "Tapi, saya pasti akan merasa sedih
kerana tidak melihatMu lagi"

"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku,
dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali
kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa
disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya
sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang
bayi bertanya perlahan : "Tuhan, jika saya harus pergi
sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat
tersebut?"

"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "

Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu.
Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa.....
Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya
dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu
hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang
membesar...sesungguhnya Syurga itu dibawah telapak
kakimu...


Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan"
"Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu"
"Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu"
...dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat
kepada Dzat yang Memiliki mu."

wanita idaman

Wanita Idaman Saya adalah Seorang wanita yang Beriman
Yang Hatinya disaluti rasa taqwa kepada Allah
Yang Jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam
Yang sentiasa haus dengan Ilmu
Yang Solatnya adalah Maruah Dirinya
Yang tidak pernah takut berkata benar
Yang tidak pernah gentar melawan nafsu
Yang sentiasa bersama kumpulan orang yang berjuang di jalan Allah
Yang Istiqomah dengan perjuangan menegakkan Islam…

wanita Idaman Saya adalah wanita yang menjaga tutur katanya
Yang tidak bermegah dengan Ilmu yang dimilikinya
Yang tidak bermegah dengan Harta Dunia yang dicari
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang
Yang mempunyai ramai kawan, walaupun musuh Allah sentiasa mendatang…

wanita Idaman Saya adalah wanita yang menghormati Ibunya
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarganya
Yang bakal menjaga Rukuntangga
Yang akan mendidik suami dan Anak mendalami Islam
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan
Kerana Dunia baginya adalah Persinggahan
Dan Akhirat adalah Singgahsana kenyataan…

wanita Idaman Saya sentiasa bersedia menjadi Imam
Yang hidup di bawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah
Yang boleh diajak berbual dan berbicara
Yang menjaga matanya daripada kemungkaran
Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan Rahmat Allah ke atasnya…

wanita Idaman Saya tidak pernah membazirkan masa
Matanya lesu kerana kepenatan membaca
Suaranya serak kerana penat Mengaji, Berzikir dan Berjihad
Bangunnya Subuh penuh Kecergasan
Kerana sehari lagi usianya bertambah dengan penuh kematangan…

wania Idaman Saya sentiasa mengingati Mati
Yang baginya hidup di dunia adalah Ladang Akhirat
Yang mana Buah Kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik
Meneruskan Perjuangan Islam sebelum hari kemudian…

wanita Idaman Saya adalah wanita
Yang tidak terpesona dengan Buaian Dunia
Kerana Dia mengimpikan Syurga
Di sana lah Rumah Idamannya
Dan Dia ingin membawa Saya bersama
Dia lah wanita Idaman Saya..

CINTA

Jika kita mencintai seseorang........... Cool


Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendo’akannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencuba.
Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup.
Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan.
Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati.
Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya.
Pada saat itu, tiada guna penyesalan karana perginya tanpa berkata lagi.

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya.Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.

Hati-hati dengan cinta, karana cinta juga dapat membuat orang sehat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin jika cintanya itu disambut oleh para pecinta PALSU.

Siapapun pandai menghayati cinta, tapi tak seorang pun pandai menilai cinta karana cinta bukanlah suatu objek yang blh dilihat dari mata kasar, sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan.


Cinta sebenarnya adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Nooo

Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan didalam dirinya. Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah.
Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.


[Jika kehadiran cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir……….
(Setuju ke???) ermmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm........]

duri semalu...

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada
pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.


Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.

Jumaat, 27 November 2009

Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari.



...pasanganku


Bila sedih, aku cari....Mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku


Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku


Bila berduka, aku peluk erat....Emakku


Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku


Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak


Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku


Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"


Selalu.. aku ingat pasanganku


Selalu.. Mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku


Entah bila... aku nak talipon Mak


Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku


Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak


Renungkan:


"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...


bolehkah kau kirim wang untuk Mak?


Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".





Berderai air mata jika kita mendengarnya........





Tapi kalau Mak sudah tiada..........


MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....





Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....


berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....


berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....


berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......


berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....


berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....





Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......
Lidah kelu disaat kematian. Kematian pasti menjelma. Hanya masa dan
waktunya yg tidak kita ketahui. Cuba kita amati?Mengapa kebanyakan orang
yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras
dan hanya mimik mukanya yg menahan kesakitan sakaratul maut.
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud:
" Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan
kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kita
disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan
berkumandang. Sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan. Banyak
fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan
diamkan diri mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri !!! Lantas
sesiapa yg berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya
ketika nazak. Kita takut dgn kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba
maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yg mana sesiapa
yg dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut Allah dgn izinNya
menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama
menghormati azan dan mohon kpd Allah supaya lidah ini tidak kelu walaupun
nyawa sedang dicabut.
"Ya Allah..anugerahkanlah kematian kami dgn kematian yg baik lagi mulia,
lancarkan lidah kami mengucap kalimah Lailahaillallah..semasa sakaratul
maut menghampiri kami amin..amin..amin Yarobbal a'lamin.."
WASIAT NABI JUNJUNGAN KPD SAIDINA ALI R.A.
Wahai Ali, bagi org mukmin ada 3 tanda-tandanya:
1) Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia.
2) Tidak terpesona dgn pujuk rayu wanita.
3) Benci terhadap perbualan dan perkataan sia-sia..
Wahai Ali, bagi org alim itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dlm berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.
Wahai Ali, bg org yg jujur itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.
Wahai Ali, bg org yg takwa itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yg halal kerana takut jatuh dalam keharaman.
Wahai Ali, bg ahli ibadah itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kpd Allah s.w.t.
LUCU YA !!!!!!
*Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi
begitu kecil bila kita bawa ke supermarket.
*45 minit terasa terlalu lama utk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu
utk pertandingan bola sepak.
*Betapa lamanya 2 jam berada di Masjid tapi betapa cepatnya 2 jam berlalu
saat menonton t.v dan wayang di pawagam.
*Susah sungguh merangkai kata utk dipanjatkan saat berdoa atau solat tapi
betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kengkawan,pakwe,makwe.
*Betapa seruan dan teriakan yg berpanjangan waktu pertandingan pasukan
bola jadi kegemaran kita tapi betapa bosannya bila imam solat Tarawih
bulan Ramadan bacaannya lama dan panjang.
*Susah sangat baca Al-Quran 1 juz tapi majalah hiburan dan novel
best-seller 100 halaman pun habis dilahap.
*Orang berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert ,dan berebut
cari saf paling belakang bila sembahyang Jumaat supaya boleh cepat keluar.
*Kita perlu undangan seawal 3-4 minggu sebelumnya utk majlis ilmuan supaya
boleh dimasukkan dlm agenda kita tapi utk acara lain seperti menonton
wayang, annual dinner atau high-tea , jadual kita boleh diubah sekelip
mata.
*Susahnya org mengajak menyebarkan dakwah, tapi mudahnya org menyertai dan
menyebarkan gosip.
*Kita begitu percaya pada yg dikatakan oleh org sbg email layang di
internet tapi kita sering menolak, mempermudah serta mempersoalkan apa yg
terkandung dlm Al-Quran.!
* Semua org inginkan masuk syurga tanpa harus beriman, berfikir, berbicara
ataupun melakukan apa-apa
Bagaimana orang Yahudi melemahkan umat Islam?
Di antaranya sebahagiannya kita sebutkan di sini untuk difaham.
Yang pertama :
Orang-orang Yahudi menggalakkan maksiat, dengan digalakkan pergaulan bebas di dalam pelbagai saluran,di dalam pendidikan, di dalam kebudayaan, di dalam ekonomi, supaya keturunan umat Islam terdedah kepada penzinaan, supaya keturunan umat Islam rosak. Bila keturunan umat Islam rosak,hidayah Tuhan tidak dapat. Setidak-tidaknya kalau umat Islam sudah asyik berhiburan, mereka akan lalai dengan tanggungjawabnya kepada Tuhan, seperti cuai sembahyang, seperti tidak memikirkan halal dan haram. Keturunan yang lalai itulah akan berkahwin dan melahirkan generasi, sambung menyambung yang akan datang dan melahirkan Generasi yang tidak dipimpin oleh Tuhan,maka akhirnya mereka hidup di dalam kelemahan.
Yang Kedua:
Begitu juga mereka orang-orang Yahudi mengeluarkan produk-produk makanan dan minuman. Di dalam makanan dan minuman itu dimasukkan unsur-unsur sihir, serta makan minum yang tidak halal supaya jiwa umat Islam yang sudah rosak tak dapat pimpinan Tuhan, hiduplah umat islam seperti haiwan. Kalau umat islam hidup macam haiwan,senanglah mereka mengkotak-katikkan umat Islam. Maka sambung menyambung jugalah generasi umat Islam di dalam kelemahan.
Yang Ketiga:
Begitu juga orang Yahudi merosakkan fikiran umat Islam melalui pendidikan, filem-filem serta bahan-bahan bacaan atau kebudayaan atau melalui ideologi, supaya merosakkan fikiran dan jiwa umat Islam.Kemudian umat Islam itu tak boleh dididik dan disedarkan dan di dalam keadaan itu umat Islam tidak akan kembali kepada Tuhan, dan tidak akan bersatu dan berkasih sayang sesama umat Islam.Di waktu itu orang Yahudi mengkotak-katikkan umat Islam yang di dalam kelemahan. Walaupun ramai umat Islam di dalam kelemahan macam buih-buih di lautan.
Kalau dia orang politik, jatuh menjatuhkan di antara mereka, fikirannya, kuasa dan jawatan. Mudah untuk mendapat musuh, tetapi mudah juga untuk mendapat kawan. Mudah untuk musuh jadi kawan, dan begitu juga sebaliknya amat mudah kawan menjadi musuh. Keadaan itu jadi budaya di dalam kehidupan.
Kalau golongan ekonomi fikirannya mencari keuntungan dan kekayaan, sekalipun orang lain mendapat kesusahan dan penindasan asalkan apa yang penting dapat diperolehi iaitu wang dan kekayaan.
Kalau golongan pendidikan berbangga dengan ilmu pula, dengan ilmunya untuk mendapat jawatan supaya hidup lumayan. Kemudian megah pun datang dan hidup nafsi-nafsi menjadi budaya, masing-masing hidup cara sendiri.
Kalau golongan artis dan budayawan kerana mencari makan membuatlah filem-filem walaupun hasil dari filem-filem itu hanya merosakan orang ramai. Yang penting ialah mereka menjadi popular dan dapat glamour, dapat duit senang makan. Senang dapat rumah besar dan kenderaan mewah, walaupun kegiatan mereka itu merosakkan sehingga akhlak orang ramai bercanggah dengan syariat Islam.
Kalau golongan buruh pula mereka asyik fikirkan kenaikan gaji.Kalau tidak bersetuju dengan majikan mereka sanggup demonstrasi kerana kenaikan gaji, tidak fikir zaman inflasi. Yang penting majikan naikkan gaji.
Begitu jugalah golongan-golongan lain yang tidak sebutkan, mereka masing-masing ada watak dan gaya hidup yang bersendirian.
Begitulah umat Islam sudah tidak fikirkan Tuhan, watak dan sikap tidak boleh disatukan. Masing-masing golongan ada watak dan hidupnya yang tersendiri. Itulah yang berlaku kepada umat Islam di hari ini dan hendak dibetulkan semula semua ini kita memerlukan seorang pemimpin yang ada wibawa,yang boleh menyatukan semua golongan itu.
Kita berdoalah agar Tuhan cepat tunjukkan seorang pemimpin yang ditunjuk oleh Tuhan, untuk memimpin umat Islam dan mendapat bantuan Tuhan untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku di kalangan umat Islam, supaya kehinaan itu tidak berpanjangan

Khamis, 26 November 2009

"Membaca Fatihah Al-Quran pahalanya seperti sepertiga Al-Quran"
Juga Nabi Muhammad s.a.w.bersabda:
"Surat Al-Fatihah adalah untuk apa ia dimaksudkankan dalam bacaannya." dan
"Fatihah itu pembukaan maksud bagi orang-orang mukmin." Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:

Sesiapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaan berwuduk sebanyak 70 kali setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperolehi ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran rosak.
Diantara khasiat Fatihah ialah siapa yang membaca 'Al-Fatihah' diwaktu hendak tidur, Surah 'Al-Ikhlas' sebanyak 3 kali dan Mu'awwidzatain maka ia akan aman dari segala hal selain ajal. Dan siapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah s.w.t.maka olehnya dibaca surah Al-Fatihah sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat Subuh dan sembahyang fardu Subuh sampai 40 hari (tidak Lebih) kemudian memohon kepada Allah s.w.t. maka Insyaallah ia penuhi keperluan hidupnya.
• Barangsiapa membaca Fatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka kalau ia inginkan pangkat terkabullah ia dan kalau ia fakir maka akan kaya serta jika ia punya hutang maka mampu membayanrnya dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah.
• Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20kali setiap selesai sembahyang fardu lima waktu maka Allah s.w.t. luaskan rezekinya, baiki akhlaknya, mudahkan urusannya, hilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, anugerahkan apa yang ia angan-angankan, dapatkan berbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, berpenghidupan baik dan ia pula anak-anaknya terlindung dari kemudharatan dan kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaan dan sebagainya.
• Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 125 kali selesai sembahyang Subuh maka ia peroleh maksudnya dan ia ketemukan apa yang dicari-cari serta sebaiknya ia panjatkan doa yang bermaksud:
"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya dimudahkan bagiku semua urusanku, sama ada urusan dunia atau urusan akirat, supaya dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku..........."
• Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah diwaktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali maka Allah s.w.t.bukakan pintu rezekinya dan Dia mudahkan urusannya tanpa kepayahan dan kesulitan. Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan sebaiknya berdoa:
"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya Engkau bukakan bagiku pintu-pintu rahmatMu, kurnia-Mu dan rezeki-Mu. Dan Engkau mudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yang banyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah, sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu. Aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, berikan apa yang kuhajati........"
Diriwayatkan dari Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi didalam kitab 'Qaddasallaahusirrahu':
"Siapa yang punya maksud maka sebaiknya ia membaca surat Al-Fatihah sebanyak 40 kali sehabis sembahyang Maghrib dan sunatnya, selesai itu ia ajukan permohonan hajatnya kepada Allah s.w.t."
• Surat Al-Fatihah boleh mengubati penyakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lainnya dengan dibacakan sebanyak 41 kali.
• Ikhtiar mengubati penyakit : Baca SurahAl-Fatihah sebanyak 40 kali pada tempat berisi air, lalu air itu diusap-usapkan pada kedua belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruh badan, allu diminum, Insyaallah menjadi sembuh.
• Kalau Surah Al-Fatihah itu ditulis dengan huruf-huruf terpisah lalu dileburkan dengan air suci dan diminumkan kepada sisakit, maka dengan iradah Allah s.w.t. ia akan sembuh.
• Ikhtiar menghilangkan sifat pelupa: Tulislah surat Al-Fatihah dengan huruf Arab pada tempat putih dan suci lalu dihapuskan dengan air dan diberi minum pada orang yang pelupa, maka ia akan hilang sifat pelupanya dengan izin Allah s.w.t.
• Mengubati sakit disebabkan oleh sengatan kala: Ambil sebuah tempat bersih lalu diisi air dan sedikit garam lalu dibacakan padanya Surah Al-Fatihah sebanyak 7 kali lalu diberi minum pada orang yang tersengat kala itu, Insyaallah ia akan sembuh.
• Mengubati sakit gigi dan lain-lain: Untuk dirinya sendiri = letakkan jari pada tempat yang sakit lalu membaca Al-Fatihah dan berdoa sebanyak 7 kali:
"Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".
• Mengubati penyakit gigi orang lain: selesai membaca Al-Fatihah maka berdoa 7 kali:
"Ya Allah, hilangkan daripada orang ini keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".
• Adapun faedah dan khasiat dari Surah Al-Fatihah ialah menyembuhkan penyakit mata yang kabur (rabun)
Sabda Nabi Muhammad s.a.w."
"Barangsiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan:
• Memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua, juga tidak dapat, cuba pada malam ketiga atau begitu seterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.
• Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangan kanannya kemata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.
• Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini:
"Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang pengasih penyayang."
• Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali.
• Terakhir mengucapkan pula doa ini sebanyak 1 kali:
"Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sihatkanlah, Engkaulah yang menyihatkan".

Ayat Kursi

SINAR CAHAYA AYAT KURSI
Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yg duduk diatas pintu rumah. Tugasnya ialah utk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu. Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut hadis-hadis:
• Barang siapa membaca ayat Al-Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
• Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dlm lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
• Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.
• Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap2 sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yg bersyukur, setiap perbuatan orang yg benar, pahala nabi2 serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
• Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
• Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
• Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.
Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah S.A.W.bersabda, Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…”
Daripada Pesan Guruku:
Setiap lelaki dan wanita (baik buat isteri-isteri) yang mengamalkan membaca ayat kursi 7 kali sebelum keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau kemana sekalipun kecuali bukan niat melakukan maksiat pada Allah swt maka dia terselamat daripada segala kejahatan yang datang dari syaitan ,jin dan manusia seperti :
• dikenakan sihir antaranya ubat pengasih (mengasih seseorang tanpa kehendak hatinya), penganiayaan(sakit santau ), penipuan dan sebagainya kerana semua ini ada bersangkutan dengan jin dan syaitan
• terselamat daripada kejahatan seperti kes ragut, rogol ,kecurian mahu kena pembuli jalanan.
• dijauhkan dari fitnah jalanan seperti ketika memandu, kemalangan jalanraya, tayar pancit dan sebagainya. Semua perlindungan ini adalah datangnya dari Allah S.W.T atas keyakinan kita padaNya iaitu hikmah kalamnya terhadap mereka yang beriman dan bertaqwa pada Allah swt dan RasulNya Nabi Muhammad saw. Bagi kaum lelaki jangan lupa selepas selesai solat jumaat duduklah sebentar untuk melakukan amalan membaca 7 kali ayat Kursi ini dan 7 kali bagi setiap 3 Qul. Hikmah kelebihanNya banyak bagi mereka yang mengamalkan, insyaAllah
________________________________________
1. semperna bualn ini… rebut lah peluang untuk mengabdikan diri pada allah..sesungguhnya allah menjanjikan bnyak kelebihan…antrnya… jika kita berpuasa 1 hari dlm bln ini…segala dosa yg lepas diampunkan,dihilangkn lapr dahaga semasa di bangkitkan di pdang mahsyar, dan bnyak la….
sesungguhnya rejab bulan pengampunan,
sya’ban membersihkan hati
ramadam untuk umatNYA..
insyaallah..
I Love Al Quran

Al Baqarah : 269
Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya) dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya. (269)
Matlamat sebuah kehidupan
Firman-Nya : قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ Yang Bermaksud : “Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.” (Al-An’am : 162)
Al Baqarah : 269
He giveth wisdom unto whom He will, and he unto whom wisdom is given, he truly hath received abundant good. But none remember except men of understanding. (269)
Al baqarah : 255
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya). (255)
Pantun Dilema Kahwin :



Kucing berlari dua tiga,

seekor sembunyi dalam kain,

Umur baru dua puluh tiga,

mak dah bising tanya bila nak kawin.



Ikan haruan masak lemak,

tersekat tulang di anak tekak,

Tak cukup dengan mak,

makcik makcik, nenek-nenek pun tanya jugak.



Kain batik kain basahan,

terkoyak tersangkut di mata joran,

Dulu masa sekolah, mak pesan,

jangan bercinta nanti ganggu pelajaran.



Panau banyak macam peta,

belakang berbelang kena rotan.

Jadi budak baik mendengar kata,

23 tahun tak keluar ngan jantan.



Petang petang mandi kolah,

Rambut mengerbang banyak kutu,

Bila dah habis sekolah,

mak kelam kabut cari kan menantu.



Anak kerbau mati tersepit,

Anak ikan mati di jala,

Pantang tengok lelaki baik sik! it,

asyik cakap 'terima je la'.



Beras ditumbuk di buat bedak,

lesung terjatuh jari terluka,

Bukannya tak ada orang yang hendak,

masalah nyer hati dah tak terbuka.



Kaki tempang jalannya senget,

Buku lali terasa keras,

Masih teringatkan cinta monyet,

masa umur baru empat belas.



Jolok kedondong pakai galah,

jolokkan sekali buah kuini,

Hmm ..apa nak jadi pun jadi lah.

Malas nak pening lalat pikir pasal ni.



Tengah hari tertidur lena,

jam di dinding berdenting dua,

Kalau ada jodoh nanti, tak ke mana.

Cari tak cari ..ke temu jua.





ahahahahah!!!
Ada Orang Sayang Awak...





1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda. .... .. ..



2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara. .... .. ..



3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda. .... .. ..



4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda..... .. ..



5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur..... .. ..



6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang..... .. ..



7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia..... .. ..



8. Anda seorang yang istimewa dan unik..... .. ..



9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda..... .. ..



10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya..... .. ..



11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirkan semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka..... .. ..



12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat laun anda akan memperolehinya..... .. ..



13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci umpat cela..... .. ..



14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya..... .. ..



15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk teman tetap paling setia. walaupn punya harta yang banyak, teman tetap paling berharga..... .. ..



p/s : Kirim jika kamu anggap aku temanmu..selamanya.. dan tak perlu bersusah kirimkan andai aku bukan temanmu..tetapi aku ttap menganggapmu sebagai temanku...... Kirim ke semua temanmu.. Lihat brape ramai teman yg sayang kamu!!!!!.... ...
Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung... Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga.... Kenapa??

Kerana CINTA itu buta.. Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga... Kenapa??

Kerana... KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA !! Di dalam telaga CINTA hilang.... Kenapa??

Kerana... CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap....Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA & terus menunggu.. Kenapa??



Kerana... KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia.... kan ?? so, hargai lah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI....


Walau kita punya couple, teman still paling setia..
Walau kita punya harta banyak, teman still paling berharga.
Jangan makan dan minum dalam
bekas yang pecah atau sumbing.
Makruh kerana ia membahayakan.
Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah
digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.
Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti
rezeki mahal (susah)
(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu
berkat).

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam
perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang
berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap
diselaputi dosa.

Jangan menangguh taubat bila berbuat
dosa kerana mati boleh datang
bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada
ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan
taulan.Nanti rosak persahabatan kita
hilang bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH
dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur
dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah
ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.
ALLAH lebih tahu apa yang terbaik
untuk hamba ciptaanNya.

Jangan biarkan SAJE email ni.
Hantarkan kepada semua saudara islam yang anda kenal !!
"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)
"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.
"(Surah Al-Ahzab:71)
Sahabat,



Yang aku tahu la..



Sahabat yg beriman ibarat mentari yg menyinar, Sahabat yg setia bagai pewangi yg mgharumkan, Sahabat yg sejati mjadi pendorong impian, Sahabat berhati Mulia mbawa kita ke jalan Allah.

Sahabat yg baik adalah orang yg bcakap benar, dan bkannya hanya "mbenarkan kata2."

Jika kite bersahabat, bsiaplah untuk berkorban demi sahabat kite tu . Jika kite bmusuh dgn sahabat kite, bsiaplah untuk mgalah demi persahabatan itu.

Cakap sahabat yg jujur adalah lebih besar harganya drpd harta benda yg diwarisi drpd nenek moyang.


~ Ibu bapa adalah sahabat yg paling baik untuk anak2. Bemain bersama kite time kite kecil, bkwn time kite remaja dan jadi guru time kite dewasa. Bagi suami atau isteri, pasangan masing2 adalah sahabat kite yg paling rapat. ~



korang pikir la sndirik! ekhekhe
10 KEUTAMAAN MENGHUBUNGKAN UKHUWAH




1. Mendapatkan keredaan Allah kerana Allah amat suka kepada orang yang menghubungkan Ukhuwah begitu juga penduduk di langit.

2. Menggembirakan para Malaikat di langit kerana mereka amat suka kepada orang yang menghubungkan Ukhuwah.

3. Dapat menambahkan pahala amalnya setelah ia meninggal kelak.

4. Dapat menambah dan menimbulkan rasa kasih sayang dalam pergaulan seharian.

5. Dapat menambah dan menimbulkan keberkatan kepada rezeki.

6. Allah dapat melanjutkan usianya.

7. Menjadikan iblis dan syaitan bertambah gelisah dan sakit hati.

8. Akan disegani dan dihormati oleh masyarakat yang berada di sekelilingnya.

9. Dapat menggembirakan jenazah yang berada di alam barzah.

10. Dapat mencetuskan kegembiraan pada kedua belah pihak, tiada amalan yang lebih baik melainkan menggembirakan hati orang-orang yang beriman.
MALAM TADI KAMU DAN KAWAN BAIKMU BERTENGKAR.
KAMU MEMBUAT KEPUTUSAN TAK MAHU BERCAKAP DGNNYA KEESOKAN HARINYA.
DIA SENYUM KEPADAMU.SEBALIKNYA KAMU MENGETAP GIGIMU KPDNYA.
DIA MENCERITAKAN PERKARA YG BAIK TENTANG KAMU KPD KWAN2NYA YG LAIN.
KAMU PULA MENYEBARKAN KHABAR ANGIN MENGENAINYA.

DIA CUBA MENDEKATIMU DAN MENEGURMU.
TAPI KAMU TOLAKNYA KE TEPI.
BAGINYA KAMU SEORG KAWAN YG TERBAIK.
KAMU PULA RASA DIA SEORG KAWAN YG PALING TERUK PERNAH KAMU JUMPA.
DIA PUN MENULIS NOTA KPDMU DAN MENCERITAKAN SEMULA KENANGAN MANIS YG
PERNAH KAMU DAN DIA KONGSI BERSAMA.

KAMU PULA MENULIS SEMUA SAAT BURUK YG KAMU INGAT SEPANJANG BERSAMANYA.
JAUH DI SUDUT HATIMU KAMU MENGASIHANINYA. TAPI DI HATIMU SUDAH PENUH
DGNKEBENCIAN.
KEESOKAN HARINYA KAMU JUMPA SATU NOTA DRPDNYA:

DEAR_________,
SAYA CUBA MEMBERITAHU KAMU SEMLM TAPI KAMU TAK BERI PELUANG UTK SAYA
BERCAKAP. SAYA CUBA BERITAHU KAMU BERITA GEMBIRA TAPI KAMU TAKUT UTK
MENDENGARNYA.SAYA CUBA UTK SENYUM KPDMU TAPI KAMU SAMBUT SENYUMAN SAYA
DGN KEBENCIAN. SKRG NI KEADAAN SAYA SGT TERUK DAN MAKIN TERUK.

SAYA MINTA MAAF SBB HARI NI SAYA TAK DPT BERJUMPA DGN KAMU.
SAYA TULIS SURAT SEMASA SAYA DI HOSPITAL.SAYA SUDAH KESUNTUKAN MASA.
SAYA MINTA MAAF SBB TERPAKSA BERITAHU KAMU SKRG.
SAYA MINTA MAAF ATAS PERGADUHAN KITA,KAMU MMG SEORG KAWAN YG HEBAT.
SAYA JANJI SAYA AKAN SENTIASA MEMERHATIKAN KAMU.

SALAM KASIH SAYANG,

________________

KAMU PUN BERLARI KE HOSPITAL UTK MEMINTA MAAF PDNYA.
TAPI HANYA IBUNYA SAJE YG ADA DI SITU.
IBUNYA MENEKAP MUKANYA DGN KEDUA BELAH TGNNYA.
DAN DIA PUN MENANGIS.DIA MELUTUT DAN BERDOA SUPAYA TUHAN KEMBALIKAN
ANAKNYA.
KAMU SUDAH TERLAMBAT.KAMU BERHARAP DPT BERITAHU KAWANMU YG KAMU MINTA MAAF DAN UCAPKAN SELAMAT TINGGAL.

PENGAJARANNYA:

SEMUA KAWAN ADA MASA NAIK DAN TURUN.DAN KADANGKALA KAMU PERLU MEMINTA
MAAF.JGN TUNGGU ORG LAIN MELAKUKANNYA DULU.SBB KAMU TAKKAN TAHU APE
AKANTERJADI ESOK HARI.

KALAU KAMU BENAR2 SYGKAN KAWANMU DAN SANGGUP BERKAWAN HINGGA NAFAS
TERAKHIR,TOLONG FORWARDKAN EMAIL INI DAN TUNJUKKAN PDNYA YG KAMU
BENAR2 MEMPUNYAI HATI DAN PERASAAN.

KAMU MASIH BERHATI PERUT JIKA KAMU FWRDKAN EMAIL INI PD SEORG SHJ. TAPI
JIKA KAMU TIDAK BUAT BEGITU, BOLEH KATAKAN YG BILA KAMU PERLUKAN
PERTOLONGAN, TIADA SIAPA YG AKAN MEMBANTU KERANA KAMU TIDAK MENGINGATI
SURAT INI.
RAHSIA SURAH YASSIN AYAT KE-58

Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah
tersebut "SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM" diulang sebanyak 7 kali untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan Maha
Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan.
Jika boleh niatkan sebegini:

1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku
2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri,suami, anak-anak yang soleh
dan mencintai islam
3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat,kerja yang baik
dan berjaya didunia dan akhirat.
4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku
dapat ini
5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq
dan miskin
6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang
beriman kesihatan zahir batin
7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan
redhaikanlah aku.....

AMINnnnn.

Sampaikan dakwah ini kepada sahabat anda seramai 7 orang atau lebih,
tiada kerugian bahkan digalakkan. Ikhlaskanlah hatimu menyampaikan
dakwah ini kerana Allah.
Dunia adalah pentas, akhirat tempatnya yang sebenar.
malam pertama kita di dlm

.....

(bca shingga abis)



Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara

Hari itu... mem pelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...

Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan.. ,
Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala.., badan. .., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tib a duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi.....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu...Dan tak seorangpun yang tahu....

Saya hampir membuang email ini namun saya telah diberi kesabaran untuk
membacanya terus hingga ke akhir.



Mengapa mudah sekali membuang email agama tetapi bangga mem "forward"
kan email yang tak senonoh? Astaghfirullah. ..
Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, sebelum kita menuju
ke



''Malam Pertama Kita''
Untuk renungan semua,

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s
Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.
Siapakah orang yang miskin? Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.
Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.
Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang email ini begitu sahaja, malah dia tidak akan menyampaikan pula pada org lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain.
Bukan "1"

tapi bejuta.....



Bukan untuk diguna

tapi untuk dijaga......



Bukan untuk dimusuhi

tapi untuk disayangi.......



Bukan untuk sementara

tapi untuk selamanya.......



Bukan untuk dilupakan

tapi untuk diingati........



Bukan untuk ditingalkan

tapi untuk dirindui........



Bukan hanya disini

tapi dimana-mana.......



Bukan setakat ini

tapi hingga ke hujung nyawa......
ADA SEORANG LELAKI PERGI KE KEDAI GUNTING RAMBUT UTK MENGGUNTING RAMBUT DAN JANGGUTNYA. APABILA BARBER ITU MEMULAKAN TUGASNYA, MEREKA PUN BERBORAK DAN BERCAKAP MENGENAI BYK PERKARA.TAPI BILA MEREKA MULA BERBICARA MENGENAI ALLAH,BARBER ITU PUN BERKATA,'' SAYA TAK PERCAYA ALLAH ITU WUJUD.''''KENAPA KAMU KATA BEGITU?'' TANYA SI LELAKI TADI.
>>>>>>>>>>>>>>> '' CUBA KAMU KELUAR DI TGH JLN ITU DAN TUNJUKKAN PD SAYA BAHAWA ALLAH ITU WUJUD. KALAU BETUL ALLAH WUJUD,KENAPA RAMAI SGT ORG SAKIT KAT LUAR TU? KENAPA MASIH ADA KANAK2 YG TERBIAR? KALAU BETUL ALLAH WUJUD,DAH TENTU TIADA KESAKITAN DAN KEPERITAN HIDUP DLM DUNIA NI. SAYA X DPT BAYANGKAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG BOLEH MEMBENARKAN SEMUA INI BERLAKU''.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> SI LELAKI ITU PUN BERFIKIR SEJENAK. TAPI DIA TIDAK MEMBERI SEBARANG JAWAPAN KERANA TIDAK MAHU MEMULAKAN PERTENGKARAN. SELEPAS BARBER ITU MENGHABISKAN TUGASNYA, SI LELAKI TADI PUN PERGI.SELEPAS BEBERAPA LANGKAH,SI LELAKI TADI TERNAMPAK SEORG LELAKI BERAMBUT PANJANG,SELEKEH,KOTOR DAN JANGGUT TIDAK TERURUS. SI LELAKI TADI PUN BERPATAH BALIK DAN PERGI SEMULA KE KEDAI GUNTING RAMBUT TADI DAN BERKATA,'' KAMU TAHU TAK YG SEBENARNYE BARBER JGK TIDAK WUJUD?''''KENAPA KAMU KATA MCM TU? SEDANGKAN SAYA BARU SAJE GUNTING RAMBUT KAMU TADI''.KATA BARBER.''TIDAK!'' KATA SI LELAKI TADI.''KALAU BARBER WUJUD, DAH TENTU TIDAK ADA ORG YG BERAMBUT PANJANG TIDAK TERURUS DAN KOTOR SERTA JANGGUT YG PANJANG DAN KOTOR MCM LELAKI DI TEPI JALAN ITU''.''AH! BARBER MMG WUJUD! LELAKI TU JADI MCM TU SBB DIA TIDAK DTG PADA SAYA UTK MENGGUNTING RAMBUTNYE!''.KATA BARBER.''TEPAT SEKALI!''. KATA SI LELAKI TADI.''THAT'S THE POINT!. ALLAH JGK WUJUD. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN&PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN.''
ADA SEORANG LELAKI PERGI KE KEDAI GUNTING RAMBUT UTK MENGGUNTING RAMBUT DAN JANGGUTNYA. APABILA BARBER ITU MEMULAKAN TUGASNYA, MEREKA PUN BERBORAK DAN BERCAKAP MENGENAI BYK PERKARA.TAPI BILA MEREKA MULA BERBICARA MENGENAI ALLAH,BARBER ITU PUN BERKATA,'' SAYA TAK PERCAYA ALLAH ITU WUJUD.''''KENAPA KAMU KATA BEGITU?'' TANYA SI LELAKI TADI.
>>>>>>>>>>>>>>> '' CUBA KAMU KELUAR DI TGH JLN ITU DAN TUNJUKKAN PD SAYA BAHAWA ALLAH ITU WUJUD. KALAU BETUL ALLAH WUJUD,KENAPA RAMAI SGT ORG SAKIT KAT LUAR TU? KENAPA MASIH ADA KANAK2 YG TERBIAR? KALAU BETUL ALLAH WUJUD,DAH TENTU TIADA KESAKITAN DAN KEPERITAN HIDUP DLM DUNIA NI. SAYA X DPT BAYANGKAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG BOLEH MEMBENARKAN SEMUA INI BERLAKU''.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> SI LELAKI ITU PUN BERFIKIR SEJENAK. TAPI DIA TIDAK MEMBERI SEBARANG JAWAPAN KERANA TIDAK MAHU MEMULAKAN PERTENGKARAN. SELEPAS BARBER ITU MENGHABISKAN TUGASNYA, SI LELAKI TADI PUN PERGI.SELEPAS BEBERAPA LANGKAH,SI LELAKI TADI TERNAMPAK SEORG LELAKI BERAMBUT PANJANG,SELEKEH,KOTOR DAN JANGGUT TIDAK TERURUS. SI LELAKI TADI PUN BERPATAH BALIK DAN PERGI SEMULA KE KEDAI GUNTING RAMBUT TADI DAN BERKATA,'' KAMU TAHU TAK YG SEBENARNYE BARBER JGK TIDAK WUJUD?''''KENAPA KAMU KATA MCM TU? SEDANGKAN SAYA BARU SAJE GUNTING RAMBUT KAMU TADI''.KATA BARBER.''TIDAK!'' KATA SI LELAKI TADI.''KALAU BARBER WUJUD, DAH TENTU TIDAK ADA ORG YG BERAMBUT PANJANG TIDAK TERURUS DAN KOTOR SERTA JANGGUT YG PANJANG DAN KOTOR MCM LELAKI DI TEPI JALAN ITU''.''AH! BARBER MMG WUJUD! LELAKI TU JADI MCM TU SBB DIA TIDAK DTG PADA SAYA UTK MENGGUNTING RAMBUTNYE!''.KATA BARBER.''TEPAT SEKALI!''. KATA SI LELAKI TADI.''THAT'S THE POINT!. ALLAH JGK WUJUD. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN&PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN.''
Seorang anak laki-laki
kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa
ibu menangis?"
"Kerana aku seorang
wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti",
kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya
dan berkata, "Dan kau tak akan pernah
mengerti"
Kemudian anak laki-laki
itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa
ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis
tanpa alasan", hanya itu yang dapat
dikatakan oleh ayahnya.
Anak laki-laki kecil itu
pun lalu tumbuh menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu
mengapa wanita menangis.
Akhirnya ia menghubungi
Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa
wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan
seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang istimewa. Aku
membuat bahunya cukup kuat untuk
menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya
kekerasan untuk membuatnya tetap tegar
ketika orang-orang lain menyerah, dan
mengasuh keluarganya dengan penderitaan
dan kelelahan tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan
untuk mencintai anak-anaknya dalam
setiap keadaan, bahkan ketika anaknya
bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan
untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan
tulang rusuk suaminya untuk melindungi
hatinya "
"Aku memberinya
kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah
menyakiti isterinya, tetapi kadang
menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu"
"Dan akhirnya, Aku
memberinya air mata untuk dititiskan dan
ini adalah khusus miliknya untuk
digunakan bilapun ia perlukan."

"korang tahu;¿kecantikan
seorang wanita bukanlah dari pakaian
yang dikenakannya, susuk yang ia
tampilkan, atau bagaimana ia menyisir
rambutnya."
"Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. Tempat
dimana cinta itu ada."

Kirimkan ini kepada
setiap wanita yang anda kenal hari ini
untuk memperingati Wanita. Jika Anda
lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi.
Anda akan menambah harga diri wanita!

Kirimkan msg ini juga
kepada kaum lelaki, supaya mereka sedar
dan ingat akan kecantikan wanita mereka
yang azali.. bukan pada kecantikan
luaran semata-mata. Selamilah hati
wanita mu.. dan ingat lah...
Setiap Wanita itu Cantik.

Rabu, 25 November 2009

LELAKI and POMPUAN


Ko pedulikn dia,

Dia ckp ko xbgi kebebasan,

Ko xpeduli,

Dia ckp ko xprihatin...


Ko reject,

Dia ckp ko jual mahal,

Ko terima,

Dia xpedulikan ko...



Dia xdpt kejar ko,

Dia kejar kwn ko,

Dia dpt ko,

Dia kejar org laen lagi...



Dia kuar ngan pompuan laen,

Dia ckp kawan,

Ko kuar ngan lelaki,

Dia ckp ko curang...


Ko bgi diri ko,

Dia ckp ko jenis murahan,

Ko xbgi,

Dia ckp ko xsyg dia...


Ko merokok,

Dia ckp ko pompuan liar,

Dia merokok,

Dia ckp dia lelaki..


Ko pkai mekap lawa,

Dia ckp ko nk tarik perhatian jantan,

Ko xreti mekap,

Dia ckp ko xreti bergya...



Ko gna duit,

Dia ckp ko boros,

Dia gna duit,

Dia ckp utk msa depan...


KALO LELAKI BCA NIE..,

DIA CKP SUMA NIE SALAH,

KALO KO XBGI BCA,

DIA CKP KO KEDEKUT..


SO BGI TEXT NIE PDA LELAKI N POMPUAN..

BIAR KITA SUMER GELAK SMA2!!!

Apa erti pengorbanan

salam.....sempena ketibaan hari yang dinantikan esok iaitu Hari Raya Korban sy ingin menulis sedikit tentang apa erti pengorbanan...setiap dari kita sudah semestinya perlu berkorban untuk mencapai apa yang di hajati..Hari Raya Korban atau Hari Raya Haji ini diadakan adalah untuk mengenang pengobanan yang telah dialakukan oleh Nabi Ibrahim yang sanggup menyembelih anak yang paling disayangi iaitu Nabi Ismail...Pengorbanan ini dilakukan setelah Nabi Ibrahim telah diperintahkan oleh ALLAH S.W.T untuk menjalankan ibadat ini.Betapa besarnya pengorbanan yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim yang sangat mematuhi perintah ALLAH S.W.T.Baginda sanggup mengorbankan anaknya sendiri demi untuk mematuhi perintah ALLAH S.W.T...Renung2kanlah....
Sebagai seorang pelajar kita perlulah mengikuti apa yang telah dilalukan oleh Nabi Ibrahim dalam kehidupan seharian kita iaitu mematuhi perintah ALLAH.S.W.T dan meninggalkan segala larangan-Nya...Sempena menyambut Hari Raya Korban ini marilah kita sebagai pelajar berubah dari perkara yang kurang baik kepada perkara yang lebih baik.. Memang saya akui semua dari kita tidak akan terlepas daripada melakukan kesilapan, oleh itu sempena hari yang mulia ini marilah kita berubah kearah yang lebih baik..insyaALLAH....Sebagai seorang pelajar kita perlulah malakukan pengorbanan utuk berjaya dengan cemerlang tidak kira dalam bidang akademik.kokurikulum mahapun dalam pembentukkan sahsiah yang mulia....Saidina Ali ada mengatakan...jika kita hendakkan dunia kita perlulah berusaha..jika kita hendakkan akhirat kita perlulah berusaha dan jika kita mahukan kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat kita juga perlulah berusaha....renugkanlah....
sebelum saya mengakhiri coretan ini hendaklah saya katakan disini bahawa pengorbanan adalah penting untuk mencapai sesuatu yang kita hajati....selamat menyambut Hari Raya Korban dan selamat berhijrah dari semua perkara mungkar kepada kebaikkan...salam...

Khamis, 19 November 2009

sepanjang 1sem di usm

Salam..aku mendaftar kn diri d usm pada bln 6 yg lepas...pada mula-mula aku sampai di usm aku boleh dikatakn seperti "rusa masuk bandar"...aku lihat adakah ini yg d pnggil universiti????setiap org sibuk mengejar masa untuk membuat apa saje kerja tnpa menghiraukan apa yg terjadi di sekeliling mereka....Aku mula mendaftar di asrama setelah tiba d usm...aku pelik btl knp ye..klu d universiti lain asrama dipanggil kolej...tp d usm ia dipanggil desasiswa....Aku mendapat penginapan d desasiswa fajar harapan....aku boleh dikatakan bertuah mendapat tempat d desa ini kerana ia amat berdekatan dengan semua kemudahan u...pada minggu pertama d usm aku dan mmber2 dikehendaki mngikuti program siswa lestari...dimana terdapat pelbagai program d atur utuk kami...kami diminta ke Dewan Tunku syed putra untuk menghadiri majlis angkat sumpah siswa-siswi tahun satu....selain itu program yang paling menyeronak bagi saya pada minggu ini ialah pertandingan sorak antara desasiswa-desasiswa yang di adakan d Stadium USM....Pada acara berkenaan Desasiswa Fajar Harapan telah memenangi 2 piada iaitu lagu sorak paling best..huhuhu..dan desasiswa paling kuat atau bersemangat...Yg paling membanggakan saya..saya telah diberi peluang untuk mengambil piala kemenangan berkenaan dari Timbalan Naib Cencelor USM..bangga juga lh ckit..huhuhuhu...
Selepas minggu itu aku telah belajar hidup berdikari....aku telah menghadiri kuliah yg pertama dengan bersemangat.huhuhu...begitulh kihidupan harian aku d usm.....d usm aku telah mengikuti pelbagai program seperti pimpin siswa,Himpun,program anak negeri dan byak lg..kire aku ni boleh dikatakan aktif jugalh..huhuhu..pejam-celik...aku telah sampai ke penghujung sem1...aku telah menghadapi ujian yang begitu besar..nk thu ape....apa lagi exam lah..huhu..nama pun student....exam yang aku lalui penuh dengan cabaran dan dugaan...yang paling boleh dikatakan cabaran ialah tidor x cukup...stdy lh kata kn...ini lh pengorbanan yg terpksa dilalui oleh semua mahasiswa...huhuhuhu...setelah berhempas pulas mnyertai perang dalam dewan exam..Alhamdulilah aku tapat laluinya dengan tenang..huhuhu..aku harap korang semua doa kt aku semoga aku dpt result gempak..amin.....setelah habis exam aku dan mmber pergi lh ronda2 sekitar penang..g lh berkelah d pantai Batu Feringgi..beat dpt maen air masin...nk tnye ckit..knp air laut masin..???ke ada kapal bawak garam karang dulu..huhuhhu....sape dpt jawab bajok..huhuhu...esk nk blik dh kt rumah...semoga aku dpt smpai d rumah dengan selamat..amin....Itu jelah al-kisah satu sem aku d USM...ada masa aku ceter lg....SALAM & SELAMAT BERCUTI KEPADA SEMUA MEMBER2 DAN STUDENT USM.x lupa nk ucap kepada semua...SELAMAT HARI RAYA HAJI......SEE U NEXT TIME...

Sabtu, 24 Oktober 2009

Tanda 100 hari mau meninggal “

Ini adalah tanda pertama dari ALLAH SWT kepada hambanya dan hanya akan disadari oleh mereka yang dikehendakinya. ….. Walau bagaimanapun semua orang islam akan mendapat tanda ini hanya saja mereka menyadari atau tidak….. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu ashar, seluruh tubuh yaitu dari ujung rambut hingga ke ujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil, contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan -akan bergetar…. ..

Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka yang sadar dan berdetik dihati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sadar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang manfaat…

Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

” Tanda 40 hari sebelum hari mati “

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu ashar, bagian pusat kita akan berdenyut-denyut pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas arash ALLAH SWT, maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang masa …

Akan terjadi malaikat maut ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika… Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.. ……..

” Tanda 7 hari “

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan dimana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan…

” Tanda 3 hari “

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita yaitu diantara dahi kanan dan kiri, jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti…. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi… Telinganya akan layu dimana bagian ujungnya akan berangsur-angsur masuk ke dalam… Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakan…

” Tanda 1 hari “

Akan berlaku sesudah ashar dimana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang yaitu di kawasan ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu ahsar keesokan harinya….

” Tanda akhir “

Akan terjadi keadaan dimana kita akan merasakan sejuk dibahagian pusat dan rasa itu akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik ke bagian Halkum… Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimat SYAHADAT dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada ALLAH SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula…

SESUNGGUHNYA MENGINGAT MATI ITU ADALAH BIJAK Saling berpesan-pesanlah sesama kita… Semoga kita tetap sadar…hingga pada akhirnya…

Amien……

Ahad, 13 September 2009

Apa itu cinta

salam.......semua orang tertanya-tanya kenapa saya membicarakan tentang cinta. sebelum saya meneruskan bicara ini molek terlebih dahulu jika kita tahu definasi cinta..Pada pendapat saya cinta ialah satu perasaan yang terdapat dalam setiap manusia.Cinta ialah perasaan sayang yang lahir dalam setiap diri manusia.Cinta boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu cinta sesama makluk, cinta kepada ALLAH,cinta kepada benda,cinta kepada haiwan dan sebgainya.Cinta yang paling utama bagi saya ialah cinta kepada ALLAH kerana ALLAH yang telah memberikan kita kesempatan untuk merasai kehidupan dimuka bumi ini.Sesiapa yang cintakan ALLAH akan mendapat kebahgiaan di dunia dan akhirat.Kita sebagai umat islam perlulah cintakan ALLAH daripada makluk lain kerana cinta kepada ALLAH akan kekal hingga menemui ajal.
Namun pada zaman ini kebanyakkan manusia hanya mencintai sesama makluk dan harta saja,tidak salah klu kita hendak mencintai sesama kita tetapi hendaklah ada batasannya seperti yang telah diperintahkan oleh ALLAH.Selain itu cintakan harta juga perlulah berpada-pada dan meninggal larangan ALLAH.Seseorang yang mempunyai harta perlulah mengeluarkan sedikit harta ke jalan ALLAH.
Disini saya juga akan membicarakan tentang cinta manusia sesama mereka.Bagi saya cinta sesama manusia ini boleh dibahagikan kepada 3jenis iaitu cinta berlandaskan syaitan,cinta berlandaskan jin dan cinta kerana ALLAH.Bagi memberikan kefahaman yang lebih mengenainya saya akan menerangkannya satu-persatu.

1.Cinta berlandaskan syaitan
-Semua orang tahu syaitan adalah musuh yang nyata.Cinta berlandaskan syaitan ialah
perasaan cinta yang lahir hasil daripada pujukkan dan rayuan syaitan.cinta ini
biasanya akan menyebabkan seseorang itu melakukan perbuatan yang dilarang oleh
ALLAH seperti berzina,"bergomen" dan lain2.perkara ini akan menyebabkan seseorang
itu akan terjebat ke kancah yang lebih teruk dan melahirkan anak yang tidak
berbapa serta meruntuhkan institusi kekeluagaan.

2.Cinta berlandaskan jin
-Cinta ini sering berlaku dalam kalangan yang mencintai kerana "terpaksa".Maksud
disini paksa ialah seseorang itu menggunakan jin untuk mendapatkan cinta seseorang
yang dihendaknya walaupun seseorang itu tidak mencintainya.Seseorang itu akan
menggunakan pelbagai cara untuk mendapatkan cinta seseorang termaksuk menggunakan
pertolongan jin.Perkara ini akan menyebabkan seseorang itu terjebak kedalam dosa
besar atau syirik.Hai ini juga akan menyebabkan diri orang yang dipaksa cinta
terseksa.

3.Cinta kerana ALLAH
-Cinta ini adalah cinta yang sebenarnya.Jika seseorang mencintai kerna ALLAH sudah
pastinya mereka tidak akan melakukan perbuatan yang dilarang oleh ALLAH.Cinta ini
akan melahirkan seseorang yang patuh kepada ALLAH.Sesiapa yang mencintai
pasangannya kerna ALLAH akan mendapat keberkatan dalam kehidupan rumah tangga
hingga ke akhir hayat dan melahirkan generasi yang soleh,hormat-menghormati dan
insyaallah akan berjaya didunia dan akhirat.Amin...

Ramadan

salam...tidak lama lagi kita akan meninggalkan bulan ramadan yang mulia ini dan akan pula menyambut Hari Raya Puasa...Adakah anda rasa sedih untuk meninggalkan bulan ramadan yang penuh dengan berkat ini?...Bagi saya bulan ini sedih untuk ditinggalkan,pada bulan ini amalan wajib yang dilakukan akan diberi ganjaran berkali ganda dan adakah kita masih lagi mempunyai kesempatan untuk merasai atau dengan kata mudah adakah kita akan dapat hidup lagi pada bulan in?.Dengan ini marilah kita mengejar pahala yang akan diberi oleh ALLAH sempena bulan ini dengan memperbanyakkan amalan sunat seperti sedekah,bersahur,membaca al-Quran,berzikir dan sebagainya.Semoga bulan ramadan pada kali ini bukanlah yang terakhir untuk kita semua dan marilah kita berdoa kepada ALLAH semaga diberikan peluang untuk merasai kemanisan bulan ramadan pada berikutnya. Akhir sekali, semoga bulan ramadan kali ini memberi banyak makna kepada kita semua dan semoga amalan kita diterima oleh ALLAH hendaknya.sekian....

Amlan-amalan di bulan ramadan

1.Menyegerakan berbuka apabila masuk waktu.
2.Memberi makan @ menyediakan makanan untuk berbuka.
3.Meniggalkan perkataan kotor dan kasar.
4.Bersahur kerana terdapat keberkatan didalamnya.
5.Memperbanyakkan membaca al_Quran.
6.Memperbanyakkan amalan sunat.
7.Tidak membazir ketika berbuka.
8.Menjaga pancaindera daripada perkara yang tidak baik.


"Semoga dapat mengamalkannya dan mendapat berkat daripada-Nya"

Adab-adab berbuka puasa

Adab-adab berhubung dengan ibadat mestilah merujuk kepada tunjuk ajar ALLAH S.W.T dan Rasulullah s.a.w....Pada bulan ramadan ini adab-adab berkaitan puasa mestilah mempunyai asas yang boleh dipegang, iaitu al-Quran atau al-Sunnah.Antara adab-adab berbuka puasa yang dinyatakan didalam hadis ialah: 1.Segara berbuka apabila masuk waktu atau disebut sebagai ta'jil al-iftar.
2.Berbuka puasa dengan rutab atau tamar atau air.
3.Menyegerakan solat Maghrib selepas berbuka dengan tamar atau air sekiranya makanan belum dihidangkan.
4.Makan dengan kadar yang tidak berlebihan ketika berbuka.
5.Berdoa ketika berbuka.