Selasa, 29 Disember 2009

JIKA KAMU MEMILIKI SESEORANG TERIMALAH SEADANYA,

JANGANLAH KAMU TERLALU MENGGAGUMINYA,

DAN JANGANLAH KAMU MENGANGGAPNYA BEGITU ISTIMEWA,

ANGGAPLAH DIA MANUSIA BIASA,

APABILA SEKALI DIA MELAKUKAN KESILAPAN BUKAN MUDAH BAGI KAMU UNTUK MENERIMANYA,

SEDANGKAN JIKA KAMU MEMAAFKANNYA BOLEH JADI HUBUNGAN KAMU AKAN BERTERUSAN HINGGA KE AKHIRNYA,,,,,

laki budiman

Jadilah seorang lelaki,
Yang sentiasa mengingati mati,
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat,
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga,
Agar berputik tunas yang bakal menjaga baka yang baik,
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian.

Jadilah seorang lelaki,
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia,
Kerana dia mengimpikan syurga Allah.

cinta

Dicintai Dan Dipercayai

Selain cinta dengan rasa tanggungjawab, cinta juga perlu lengkap dengan mempercayai.

Boleh anda bayangkan hidup tanpa wujud rasa percaya pada orang lain. Tidak percaya orang lain boleh melaksanakan tanggungjawabnya. Tidak percaya orang lain boleh menyimpan rahsia. Bermacam-macam lagi. Tanpa rasa percaya, sukar untuk hidup bahagia. Asyik resah tidak menentu hala.

Justeru, mempercayai itu amat penting dalam memelihara hubungan. Mempercayai seseorang bukan sahaja membuatkan diri kita tenang, bahkan membuatkan diri orang yang dipercayai itu lebih yakin.

Soalnya ialah bagaimana untuk membuatkan diri ini dipercayai sekaligus membina kepercayaan. Kemudian, bagaimana untuk memelihara kepercayaan itu sepanjang perhubungan?

Saya kira, membina kepercayaan mengambil masa. Memulihkan kepercayaan lebih banyak mengambil masa!

Sebelum menjalin hubungan, kepercayaan boleh mula dipupuk. Syaratnya ialah dengan tidak bermuka-muka ataupun berlakon. Lihatlah pada akhlak dan ibadahnya. Andai si dia menjaga hubungannya dengan Allah dan manusia, insyaAllah, apabila bersama kelak, kepercayaan itu sudah terbina.

renungan bersama

Pada penghujung hidup ini...

akan berlangsungnya pernikahan kita dengan MAUT....

Maharnya SAKIT dan NAZAK...

Persalinannya KAPAN PUTIH...

Pelaminnya diserikan wangian GAHARU CENDANA...

Diarak dengan AZAN dan KALIMATULLAH....

Akadnya TALQIN...

Berwalikan LIANG LAHAD....

Bersaksikan NISAN...

Malam pertama bersama MUNGKAR dan NAKIR di dlm bilik

berdindingkan TANAH........

RENUNG2KANLAH.......

SESUNGGUHNYA DUNIA INI HANYA SEMENTARA..

DUNIA INI SYURGA BG ORG KAFIR DAN PENJARA BG ORG BERIMAN...

YG PENTING AKHIRAT YG KEKAL ABADI....
Rasullullah SAW bersabda:



"Akan datang atas umatku dimana ia menyukai lima perkara dan melupakan lima perkara.



1. Mereka suka kepada dunia dan melupakan Akhirat.

2. Mereka suka pada harta sehingga melupakan Hari Hisab.

3. Mereka suka pada makhluk sehingga terlupa akan Penciptanya.

4. Mereka suka berdoa tetapi lupa bertaubat

5. Mereka suka pada rumah yang besar tetapi lupa pada sempitnya Lahad.



Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman dan takut akan Allah...

lawak

Pada suatu hari ada seorang budak pintar. Umur dia dalam darjah enam. Dia memang pintar Bahasa dia pintar, Matematik dia pintar , English lagi pintar, Agama pintar juga tetapi masalahnya dia ni suka menghina orang yang kurang pintar dari dia.
Satu lagi dia suka cari kelemahan orang tak pintar yang dia tahu memang tak pintar macam dia.

Habislah dia perli orang yang tak pintar dengan kepintaran dia

Suatu hari dia ternampak beberapa orang budak dalam surau lepas solat. Dia sengaja nak men'test' dengan harapan dapat menunjukkan kepintaran dan memerli ketidakpintaran orang lain.

Budak Pintar: Hai Abu awak cuba sebut peragut dalam bahasa inggeris.
Abu: tak tahu...
Budak Pintar: Ha ha ha dalam surau
Budak Pintar: Hafiz CO2 tu apa.
Hafiz: tak tahu
Budak pintar: Karbon dioksida lah hahaha
Budak pintar: Daud, kau apa harus dilakukan jika kita bodoh
Daud: Belajar...
Budak Pintar: Betul tapi tak tepat... lebih tepat kalau korang belajar ngan aku hahaha kau tengoklah UPSR aku semua AAAAA.
Budak Pintar: Dalam kampung ni cariklah budak lebih pintar dari aku.

(seorang budak sedang khusuk berzikir ditepi surau)

Budak pintar: Hah.. tengok tu kat sana. Budak tu..

Budak pintar: Hei syeikh, awak cuba bagi soalan yang aku tak dapat jawab... kalau engko pintar

Budak yang sedang berzikir tadi bangun dan keluar dari surau sambil memanggil budak pintar tadi.

Budak yang sedang berzikir tadi berkata
"Cuba awak EJA SAYA dengan mulut TERTUTUP"

Budak Pintar: Sedaya upaya mengeja saya dalam keadaan mulut tertutup. Keluarlah bunyi bunyi sengau tak bererti

Budak budak di surau tersenyum senyum
"Kenapa ngan mamat seorang tu"
"Ntah, terlebih pintar agaknya hahahahaha"

sahabat

Nasihat yang boleh diikuti dalam membina persahabatan;

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Keenam, sahabat yang bila engkau memandangnya akan mengingatkan dirimu pada Allah S.W.T.. Maksudnya dapat mengingatkan dirimu untuk meningkatkan amalan kebaikan dan menjauhi kemungkaran.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia

renung-renungkn lh

Assalamualaikum w.b.t

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke
dunia...

Dia bertanya kepada Tuhan : "Para malaikat disini
mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya
kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya
begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat
untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."

Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga
ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain
dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk
berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu
setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan
cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang
berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa
mereka ?" "Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan
bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan
dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan
mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin
berbicara kepadaMu ?" "Malaikatmu akan mengajarkan
bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat.
Siapa yang akan melindungi saya ?" "Malaikatmu akan
melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan
mengancam jiwanya" "Tapi, saya pasti akan merasa sedih
kerana tidak melihatMu lagi"

"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku,
dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali
kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa
disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya
sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang
bayi bertanya perlahan : "Tuhan, jika saya harus pergi
sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat
tersebut?"

"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: " IBU "

Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu.
Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa.....
Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya
dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu
hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang
membesar...sesungguhnya Syurga itu dibawah telapak
kakimu...


Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan"
"Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu"
"Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu"
...dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat
kepada Dzat yang Memiliki mu."

wanita idaman

Wanita Idaman Saya adalah Seorang wanita yang Beriman
Yang Hatinya disaluti rasa taqwa kepada Allah
Yang Jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam
Yang sentiasa haus dengan Ilmu
Yang Solatnya adalah Maruah Dirinya
Yang tidak pernah takut berkata benar
Yang tidak pernah gentar melawan nafsu
Yang sentiasa bersama kumpulan orang yang berjuang di jalan Allah
Yang Istiqomah dengan perjuangan menegakkan Islam…

wanita Idaman Saya adalah wanita yang menjaga tutur katanya
Yang tidak bermegah dengan Ilmu yang dimilikinya
Yang tidak bermegah dengan Harta Dunia yang dicari
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang
Yang mempunyai ramai kawan, walaupun musuh Allah sentiasa mendatang…

wanita Idaman Saya adalah wanita yang menghormati Ibunya
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarganya
Yang bakal menjaga Rukuntangga
Yang akan mendidik suami dan Anak mendalami Islam
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan
Kerana Dunia baginya adalah Persinggahan
Dan Akhirat adalah Singgahsana kenyataan…

wanita Idaman Saya sentiasa bersedia menjadi Imam
Yang hidup di bawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah
Yang boleh diajak berbual dan berbicara
Yang menjaga matanya daripada kemungkaran
Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan Rahmat Allah ke atasnya…

wanita Idaman Saya tidak pernah membazirkan masa
Matanya lesu kerana kepenatan membaca
Suaranya serak kerana penat Mengaji, Berzikir dan Berjihad
Bangunnya Subuh penuh Kecergasan
Kerana sehari lagi usianya bertambah dengan penuh kematangan…

wania Idaman Saya sentiasa mengingati Mati
Yang baginya hidup di dunia adalah Ladang Akhirat
Yang mana Buah Kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik
Meneruskan Perjuangan Islam sebelum hari kemudian…

wanita Idaman Saya adalah wanita
Yang tidak terpesona dengan Buaian Dunia
Kerana Dia mengimpikan Syurga
Di sana lah Rumah Idamannya
Dan Dia ingin membawa Saya bersama
Dia lah wanita Idaman Saya..

CINTA

Jika kita mencintai seseorang........... Cool


Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendo’akannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencuba.
Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup.
Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan.
Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati.
Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya.
Pada saat itu, tiada guna penyesalan karana perginya tanpa berkata lagi.

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya.Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.

Hati-hati dengan cinta, karana cinta juga dapat membuat orang sehat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin jika cintanya itu disambut oleh para pecinta PALSU.

Siapapun pandai menghayati cinta, tapi tak seorang pun pandai menilai cinta karana cinta bukanlah suatu objek yang blh dilihat dari mata kasar, sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan.


Cinta sebenarnya adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Nooo

Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan didalam dirinya. Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah.
Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.


[Jika kehadiran cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir……….
(Setuju ke???) ermmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm........]

duri semalu...

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada
pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.


Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.